⭐️ 테슬라 AI팀 자율주행부문장 애쇽의 장문의 아티클
엘론 머스크는 테슬라에서 AI와 자율성의 핵심 주도자였습니다. 그는 항상 우리에게 대단한 목표를 달성하도록 독려했으며, 당시에는 불가능해 보였던 아이디어들조차 밀어붙였습니다. 몇 가지 예를 들어보겠습니다.
2014년으로 거슬러 올라가면, 오토파일럿은 메모리가 약 384KB밖에 되지 않는 아주 작은 컴퓨터에서 시작되었습니다. 그 컴퓨터는 부동 소수점 연산조차 지원하지 않는 미약한 연산 능력을 가지고 있었습니다.
그때 엘론은 엔지니어링 팀에게 차선 유지, 차선 변경, 차량의 종방향 제어, 곡률 등을 구현하도록 요청했습니다. 팀 내에서도 많은 사람들이 그 요청이 미쳤다고 생각했습니다. 그럼에도 불구하고 그는 절대 포기하지 않았고 팀이 이 어려운 목표를 달성하도록 밀어붙였습니다.
2015년에 테슬라는 모든 역경을 이겨내고 세계 최초의 오토파일럿 시스템을 출시했습니다. 두 번째로 가까운 제품이 시장에 나오기까지는 몇 년이 더 걸렸습니다.
2016년에는 테슬라가 오토파일럿에 필요한 모든 컴퓨터 비전을 외부 업체에 의존하지 않고 자체적으로 개발하기 시작했습니다.
많은 사람들이 이 제품을 몇 개월 내에 완성하는 것은 미쳤다고 생각했습니다. 다른 회사들은 이 작업을 10년 이상 걸려 완성했기 때문입니다. 하지만 우리는 이 목표를 11개월 만에 달성했습니다. 이는 테슬라 내에 강력한 AI 팀을 개발하는 데 중요한 전략적 움직임이었습니다.
엘론은 강력한 AI 소프트웨어뿐만 아니라 강력한 AI 하드웨어를 위해서도 힘썼습니다. 다른 사람들이 테슬라를 단순한 자동차 회사로 생각했을 때, 테슬라는 신경망을 효율적으로 실행할 수 있는 맞춤형 실리콘을 만들고 있었습니다. 이 하드웨어는 원래 2017년에 설계되었고, 2019년 2월에 생산에 들어갔으며, 현재까지도 매우 경쟁력 있는 성능을 보이고 있습니다.
참고로 이 5년 된 AI 컴퓨터는 최신 애플 M3 칩보다 약 8배 더 많은 AI 추론 연산 능력을 가지고 있습니다. 이는 최신 AI 기술을 기반으로 한 최신 종단간 신경망도 실행할 수 있습니다.
그는 센서 의존성과 고해상도 지도에 의존하는 대신 비전과 AI를 사용해 자율주행을 해결하는 데 베팅한 사람입니다. 최신 버전의 FSD를 경험해본 사람이라면 중요한 모든 것들을 인식하고 순수 비전으로 차를 운전할 수 있다는 것이 분명할 것입니다. 그러나 2020년 이전에는 대부분에게 분명하지 않았습니다. 사실, 많은 "전문가"들이 테슬라와 엘론의 이러한 선택을 비웃었습니다. 우리는 수백만 대의 차에 감독된 FSD를 출하함으로써 그들을 틀렸음을 입증했고, 좋은 AI 소프트웨어로 차가 교차로에서의 회전, 보행자 양보 등 시내 주행의 복잡성을 처리할 수 있음을 보여주었습니다. 우리는 문제의 핵심인 AI에 집중하기 위해 레이더와 초음파 센서를 제거하기도 했습니다. 오늘날 테슬라는 원시 센서가 가장 적지만 어느 생산 차량보다 자율 주행 능력이 가장 뛰어납니다. 이런 상반된 베팅을 성사시킬 수 있었던 것은 엘론의 극단적인 확신과 이 문제에 대한 깊은 이해 덕분입니다.
그는 2021년에 테슬라에서 인간형 로봇 작업을 시작했습니다. 이는 ChatGPT나 다른 AI의 급격한 부상 이전에 이루어진 일입니다. 차량 자율주행과 마찬가지로 Optimus는 유능하고 확장 가능하며 비용 효율적인 방식으로 개발되어 전 세계에 널리 활용될 예정입니다.
이야기를 계속할 수 있지만, 분명히 엘론은 테슬라의 AI 성공에 있어서 중요한 인물입니다. 그의 깊은 기술적 이해, 미친듯한 인내심, 그리고 끊임없는 노력 덕분에 테슬라는 실제 AI 분야에서 선두주자가 될 수 있었습니다. 엘론의 기술적 직관은 다른 사람들이 보기 훨씬 전에 이러한 중요한 결정을 내리게 했습니다.
엘론의 야망이 없었다면 테슬라는 단지 또 다른 자동차 회사로 전락했을지도 모릅니다. 미래에는 완전 자율 주행차와 유용한 가정용 로봇이 흔해질 것이며, 세상은 이것이 당연하게 받아들여질 것입니다.
그때까지 우리는 엘론 머스크가 최전선을 밀어붙이길 필요로 합니다. 그는 이미 그것을 보고 있으니까요.
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@elonmusk has been the key driver of AI and autonomy at Tesla. He has always pushed us to achieve great things, even when such ideas were seemingly impossible at the time. Some examples:
Back in 2014, Autopilot started on a ridiculously tiny computer that only had ~384 KB of memory and puny compute (didn't even have native floating point arithmetic). He asked the engineering team to implement lane keeping, lane changing, longitudinal control for vehicles, curvature, etc. Many, even in the team, thought that the request was crazy. Nonetheless, he never gave up and pushed the team to achieve this very difficult goal. In 2015, beyond all odds, Tesla shipped the world's first Autopilot system. The second closest such product only came to market many years later.
In 2016, Tesla started doing all of the computer vision required for Autopilot in-house instead of depending on external vendors. Many people thought it was insane to bet the product on developing the vision system from scratch within a few months, which had taken other companies a decade or more. Yet, we achieved this target within eleven months. This was a strategically important move that started the development of a strong AI team at Tesla.
Not only did he push for strong AI software, but also for powerful AI hardware. Tesla, which others thought was just a car company, was making custom silicon to run neural networks efficiently. This hardware that was originally designed in 2017, came to production in February 2019 and remains extremely competitive with hardware coming out to date. For reference, this five year old AI computer has roughly 8x the AI inference compute as the state-of-the-art Apple M3 chip. It is still able to run the latest end-to-end neural networks built on top of the latest AI technology.
He was the one who bet on vision and AI to solve autonomy instead of relying on sensor crutches and high-definition maps. For anyone who has experienced the latest versions of FSD, it might be obvious that it can see all the important things and drive the car based on pure vision. However, back in 2020 and earlier it wasn't obvious to most. In fact, many "experts" in the field ridiculed Tesla and Elon for these choices. We have proved them wrong by shipping supervised FSD to millions of cars and shown that with good AI software, the car is able to handle the complexities of city driving such as making turns, handling intersection, yielding to pedestrians etc., just by seeing outside. In fact, we even removed the radars and ultrasonics to just really focus on the heart of the problem, which is AI. Today, it's almost paradoxical that, Teslas have the least amount of raw sensors, yet have the most autonomous capability compared to any production car. Pulling off such a contrary bet was only possible because of his extreme conviction and deep understanding of this problem.
He kickstarted the work on humanoid robots at Tesla in 2021, again before any ChatGPT or other obvious examples of the rise of AI. Just like the vehicle autonomy, Optimus is also being developed to be competent, scalable, and cost-effective in order to widely serve the world.
I could go on, but plainly, Elon is critical for Tesla's success in AI. It is his combination of deep technical understanding, insane perseverance and relentless hard work that have positioned Tesla to be a leader in real-world AI. Elon's technical intuition to make these important decisions way before others see it is unmatched. If not for Elon's ambition, Tesla might have dwindled to become just another car company. In the future, fully autonomous cars and useful household robots will be common place and the world will think that this was how it was always supposed to be. Until then, we need Elon Musk to push the frontier, because he sees it already.
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